-
26.06.2025 - 11:32
- ·
- Autor Ján Meľuch
Ako vyzerá misia "neviditeľného bombardéra"? Piloti si pri nej siahnu až na dno
WASHINGTON/ TEHERÁN - Misie, pri ktorej USA zakročili voči iránskemu jadrovému programu, sa zúčastnili stovky lietadiel. Najťažšie to ale mali posádky “neviditeľných bombardérov“, ktorí strávili v stiesnenom priestore jeden a pol dňa.
Neviditeľný hrdina. Aj tak možno označiť americké lietadlá B-2 Spirit, ktoré sa pred pár dňami zúčastnili bombardovania jadrových zariadení v Iráne. Sedem lietadiel tohto typu dopravilo svoj ničivý náklad bez toho, aby ich iránske letectvo akýmkoľvek spôsobom ohrozilo.
Misie, akou bola tá nad Iránom, kladú mimoriadne nároky nielen na techniku, ale aj posádky lietadiel. Tie musia v uzavretom priestore tráviť desiatky hodín bez akéhokoľvek pohybu či dostatočného spánku. Posledná misia bombardéra B-2 nad Irán s názvom „Polnočné kladivo“ trvala od vzletu až po pristátie na základni Whiteman v americkom štáte Missouri až 37 hodín.
Bez kvalitného spánku
O tom, ako to počas misií, ktoré trvajú desiatky hodín, vyzerá na palube bombardéra, sa pre portál CNN podelil Melvin G. Deaile, plukovník Letectva Spojených štátov vo výslužbe. Deaile je zároveň rekordmanom v dĺžke misií bombardérov B-2. Z jedným z nich vzlietol po útokoch z 11. septembra 2001 nad Afganistan a na domovskú základňu sa vrátil až po 44 hodinách.
„Obaja členovia posádky musia na svojich miestach sedieť počas kritických fáz letu. Teda pri vzlete, tankovaní počas letu, pri bombardovaní a pri pristávaní,“ spresňuje bývalý plukovník. Dodáva, že medzi jednotlivými fázami sa mohol vždy jeden z pilotov natiahnuť na malé poľné lôžko, ktorá ale neumožňuje kvalitný spánok, a to nielen pre jeho nepohodlnosť. „Každý, kto je na podobnej misii, prežíva úzkosť. Ale tak či onak sa vám podarí na pár hodín zaspať, lebo telo si to vyžiada,“ konštatuje Deaile.
Mikrovlnka vedľa toalety
Stiesnené priestory za sedadlami oboch členov posádky neumožňujú žiadnu formu cvičenia a umožňujú len veľmi obmedzený pohyb. O stravu na palube je postarané a môže byť pomerne pestrá, od ovocia, slnečnicových semien až po hotové jedlá, ktoré si letci môžu zohriať v malej mikrovlnke. „Pri sedení ale človek veľa energie nespotrebuje, preto sme toho ani veľa nejedli. Dôležitejší bol pre nás neustály príjem tekutín,“ popisuje bývalý príslušník amerického letectva.
Práve s prijímaním jedla a tekutín súvisel ďalší problém – kam na číslo jedna a kam na číslo dva. Posádky Spiritov majú k dispozícii malú chemickú toaletu, tú ale používali len v prípade veľkej potreby. Obávali sa totiž, že by ju priskoro naplnili. „Súkromie sme pri tom nemali žiadne. Ten druhý sa jednoducho vždy len otočil opačným smerom,“ povedal Deaile.
Malú potrebu posádka vykonávala do špeciálnych uzatvárateľných vreciek, ktoré skladovali až do pristátia na domovskej základni.
„Keď prezident zavelí, tak letíme!“
Kapacity bombardéra využíva Biely dom na operácie, ktoré sú väčšinou zahalené rúškom tajomstva a aj posádky lietadiel sa o cieli dozvedia až na poslednú chvíľu. To, že posádky niekam poletia im napovie návšteva lekára na základni, ktorý im naordinuje lieky podporujúce spánok. „Keď prezident zavelí, tak letíme na ďalšiu noc,“ vysvetľuje bývalý pilot neviditeľných lietadiel.
Posádky bombardérov pred misiou zobudia štyri hodiny pred odletom, aby sa zúčastnili brífingu, kde sa oboznámia s celou operáciou. „Najkrajším momentom ale stále ostáva hlas operátora na domovskej základni, ktorý vám po desiatkach hodín vo vzduchu udelí povolenie na pristátie,“ uzatvára Deaile.
Neviditeľný bombardér
B-2 Spirit je produktom americkej firmy Northrop Grumman a svoj prvý let absolvoval 17. júla 1989. Vznikol ako priamy nástupca legendárnych bombardérov B-1 od spoločnosti North American Rockwell.
Bombardér B-2 využíva technológiu stealth, ktorá mu umožňuje prenikať aj na veľmi dobre strážené územia nepriateľa. USA si pôvodne objednali 135 lietadiel, objednávku neskôr znížili na 75, nakoniec bolo vyrobených 21 kusov, vďaka čomu rástla aj ich cena. Spirit je preto považovaný za najdrahšie lietadlo histórie. Washington za každé jedno zaplatil približne dve miliardy dolárov. Aj preto sa piloti na desiatky hodín trvajúce misie pripravujú v špeciálnych simulátoroch. Hodina letu totiž stojí viac ako 60-tisíc dolárov.
Prvé bojové nasadenie lietadla bolo v roku 1999 počas vojny v Kosove. USA už pracuje na náhrade za Spirity, ktorou bude bombardér šiestej generácie B-21 Raider.
- 26.06.2025 - 11:32
- ·
- Autor Ján Meľuch
- ·
- Tagy: Irán , Útok , bombardér , USA